خانواده سالم و موفق مجموعه ای است که در آن همه اعضا موفق هستند و و همه      مناسبات میان افراد میان افراد آن روال طبیعی و موفقی دارد . خانواده سالم به مثابه خاک سالمی است که در آن افراد رشد سالم دارند و انسان ها بالغ می شوند و نقش مهمی در ترویج استفاده از مهارت ای سالم زندگی را دارند .

 

جوانان و نوجوانانی که در محیط خانواده مورد توجه و تاکید قرار بگیرد و از مهر و محبت صادقانه والدین برخوردار گردد . احساس عزت نفس می کند و همین احساس    باعث می شود که در برقراری ارتباط با دیگران مطمئن تر عمل می کند و مسلما باید   دانست که همبستگی بالایی بین دریافت محبت از والدین و احساس مالکیت و تعلق   به آن ها با سلامت روانی جوانان و نوجوانان وجود دارد. رفتار و گفتار والدین می بایست الگویی برای فرزندان باشد . فرزندان از والدین خود الگو می پذیرند و همانندسازی می کنند . نیاز به سلامت روانی والدین است که در صورت دارا بودن می توانند در جهت ایجاد سلامت روانی فرزندان خود تلاش کنند.

 

جوانی چه دوره ای است؟

جوانی به دوره ای از زندگی گفته می شود که حدفاصل بین نوجوانی و میانسالی است . اگر چه محدوده سنی نوجوانی با محدوده سنی دوران جوانی متفاوت است ولی خصائص ، علائم و ویژگی های آن دوره کم و بیش مشابه ، نزدیک و همانند نوجوانی است .

 

راهکارهای برقراری ارتباط با جوانان و نوجوانان

رابطه عاطفی داشتن با جوان و نوجوانان ، او را در داشتتن تصوری مثبت از خود یاری  می کند . از اشتباهات رایج برخی والدین این است که احساس می کنند که فرزند آن ها این است که احساس می کنند که فرزند آن ها صرفا در دوران کودکی به محبت و تبادل عاطفی نیاز دارد و دوره جوانی و نوجوانی را خارج از این مقوله می پندارند . در حالی که آدمی در تمام مراحل زندگی چشم انتظار محبت و عاطفه دیگران است و فرد  می تواند این عاطفه و محبت را در هر دوره زندگی دریافت کند . محبت خانواده به     جوانان و نوجوانان احساس امنیت ، اطمینان و اعتماد پدید می آورد و روح سرشار از     تکاپو و    تمنای آن ها را سیراب می کند . نتیجه طبیعی این احساس تعلق به خانواده   است . علاوه بر این روحیه خوش بینی و مثبت نگری را در نوجوان و جوان پرورش می دهد.

 

سرکار خانم مهسا فریدونیان، مسئول واحد سلامت روان شبکه بهداشت و درمان راز و جرگلان

 


از مجموع 9 رأی

فاقد نظر